söndag 21 december 2008

Sveriges största städer


Jag har många gånger ställt mig frågan om jag nånsin kommer att vilja bo i nån annan svensk stad än Stockholm. Dagen då jag kanske vill plugga eller spela basket ute i landet kan mycket väl komma snart så jag googlade på vilka som är de populäraste tätorterna i vårt avlånga land.
Det ska även tilläggas att det här är den första faktabaserade listan i bloggen någonsin. Det lär komma flera.


5. Västerås Mitt enda minne från staden är när jag spelade Aros-cupen 2002.. Såg tyvärr inte så mycket av staden under mitt korta besök, dock minns jag en suverän pizzeria och massa bra fotbollsplaner.

4. Uppsala Ungdomens stad med Pelle Svanslös och feta domkyrkan. Fyrishovsbadet är faktiskt en av de bästa simhallar jag sett, hopptorn och vattenrusch i världsklass.

3. Malmö Jag är faktiskt halvskåning så språket skulle inte bli något problem om ja flyttade ner. Köpenhamn och Lund ligger i närheten vilket är grymt om man vill plugga. Om jag flyttar dit vill jag antingen bo i Turning Torso eller Rosengård.

2. Göteborg Massvis med trevliga människor i den här staden! Tyvärr så skulle jag nog bli överkörd av någon spårvagn så småningom eftersom de verkligen är ÖVERALLT! Liseberg ger förstås pluspoäng.

1. Stockholm Har det mesta. Bland annat förorten Sollentuna som är en av världens vackraste platser. Edsviken, ekarna i Viby, luffarna vid Väsjöbacken, pizzeriorna i Helenelund, Kärleksudden vid Norrviken. Här finns allt. Onödigt att flytta nästan ;)

2 kommentarer:

Niclas sa...

har du inte hängt med? luffarna har ju blivit bortkörda :(

Värstakatten sa...

stackars luffare :(