fredag 13 april 2012

Goda frukter


Dagens ungdomar växer upp i en värld där de enda frukterna de känner till är dom som finns i fruit ninja. På min tid drack vi smoothies och åt fruktsallad, pallade äpplen och åt krusbär som inte hade mognat färdigt. Denna lista är för alla er "frukt-noobs" därute som tror att mangofrukten döptes efter en klädkedja.

8. Banan
Prova att lägga bananskivor på din müsli, eller att bre jordnötssmör på själva bananen och sen bara äta. Mättande frukt som man inte får håll av.

7. Äpple
Simpelt men gott. Äppelpaj, äppelmust eller varför inte ett smaskigt "pink lady"-äpple bara som det är?

6. Päron
Saftigt värre. Här rekommenderas det så kallade japanpäronet. Någon forskare har säkert parat ihop ett äpple med ett päron, smakar så ungefär.

5. Mandarin, Clementin, Satsumas
Någon som vet skillnaden mellan dessa tre? Tycker dom ser likadana ut och smakar ungefär likadant. Lite surt ska det vara för bästa upplevelse.

4. Vindruvor
Kärnfria givetvis! Serveras gärna med en ostbricka framför let's dance eller när man ligger med toga och filosoferar i Grekland.

3. Nektarin, Aprikos, Persika
Jag har spelat för lite fruit ninja för att veta skillnaden mellan dessa. Vet dock att jag alltid blivit nöjd när någon av dessa tre hälsat på i min mun.

2. Melon
Slafsigt och uppfriskande. Vattenmelon, honungsmelon och galiamelon kan jag faktiskt se skillnad på! Jag gillar alla tre faktiskt, särskilt på sommaren.

1. Jordgubbar
Utan tvekan den godaste frukten. Favoriten är antingen jordgubbstårta eller jordgubbar med mjölk och socker.

Inga kommentarer: